Sikkerheden i detailhandlen bliver sat på en prøve når det kommer til håndtering af kontanter. Det kan være svært at indrømme at nye medarbejdere stjæler af kassen, at falske pengesedler slipper igennem, eller man er sårbar over for røveri.

kontanter i detail. safepay

Der er mange tiltag indenfor sikring af kontanter i detailhandlen, hotelbranchen, underholdningsindustrien og alle andre virksomheder, der sælger kontant – kan iværksætte for at nedsætte omkostningerne ved kontanthåndtering og samtidig
opnå bedre personale- og kundetilfredshed.

Har du hørt dig selv sige nogle af nedenstående 5 udtalelser? Så er denne artikel til dig.

 

 

 

Få her 5 grunde til at revurdere rutinerne.

 

1. "Vi bliver nok ikke udsat for røverier...”

Når en virksomhed ønsker en kontanthåndteringsløsning, er det ofte for at effektivisere deres processer. Ofte viser det sig dog at risikoen for røveri er tilstede, og det påvirker især medarbejdernes hverdag og tryghedsfornemmelse.
Sikkerhed er et vigtigt element.
Somme tider er risikoen mere oplagt. Når butikker eller kæder bliver udsat for røverier skaber det dårlig presseomtale, kunderne undgår butikken i perioden efter, og det skaber utryghed hos de ansatte.
Med f.eks. en lukket kontanthåndteringsløsning umuliggøres røveri af kontanter, og hurtigt vil røverne forsøge sig andre steder.
Mange butikker med disse løsninger, tilbyder i deres jobannoncer en sikker arbejdsplads med et sikkert arbejdsmiljø.
Her handler det i første omgang om sikkerhed – men samtidig elimineres tyveri og svind, og effektiviteten stiger.!

 

2. "Mine medarbejdere er loyale, de ville aldrig..."

Svind er et stort problem for næsten alle i detailhandlen. Nye undersøgelser viser eksempelvis, at detailhandlen verden over mister knap 900 mia kr. Næsten en tredjedel heraf skyldes internt tyveri og yderligere 20 procent skyldes fejl1. Svind er et alvorligt
problem, der skal tager seriøst.
Jeg har arbejdet i detailhandlen i 20 år og jeg har set mange former for internt svind og personaletyveri, så jeg ved hvor kreative nogle mennesker er. Jeg har også set butikker, hvor der var en indført en række rutiner på opfølgning og kontrol, som viste sig at koste butikken rigtige mange penge og ressurcer, der kunne være brugt bedre andre steder.
Min erfaring er, at mange virksomheder nødigt indrømmer , at de har problemer med tyveri og svind.
Der findes løsninger, hvor kontanterne slet ikke er tilgængelige, og derfor eliminerer internt tyveri og samtidigt minimeres ressourcer på opfølgning og overvågning af medarbejdere.
Med et lukket system kommer kunden kontanterne i en maskine og får automatisk byttepenge tilbage. Det er med til at forebygge fejl og eliminere fristelsen til at tage af kassen.

* Kilde: Global Retail Theft Barometer 2013-14

 

3. "Kontanter forsvinder alligevel snart"

4. "Vi beskytter personalet og kasseapparater, da de ikke er i kontakt med kunderne"

5. "Min virksomhed er alt for kompleks til disse løsninger"

 

Klik nedenfor for at hente en PDF med alle de 5 grunde til at øge sikkerheden i detailhandlen 

Download

Ønsker du at kontakte en rådgiver, for at få et uforpligtende møde?

Kontakt rådgiver

Kommentar