smt.jpgBegrænsninger ved kontanthåndtering. Kontanthåndtering i detailhandlen kan hjælpe med at øge salget


Kontanter har været et centralt element i detailhandlen længe, og forbliver det i mange år. Det kan let sætte begrænsninger og forme ens virksomhed. Detailhandlen er dog begyndt at indse, at der er måder at omgå disse begrænsninger på. Det giver medarbejderne mere frihed og forandrer kundeoplevelsen.

 

Fjerner stress

Et job ved kassen for en ung, lavtlønnet og ikke specielt talkyndig, kan være meget stressende da du skal håndtere store summer, holde udkig efter falske penge, sikre kontanterne og sørge for, at alting stemmer. Hvis der sker fejl, får du ballade. Det pres er meget ubehagligt og tiden kunne bruges på kunderne i stedet.

Når mønter og sedler i stedet deponeres i en maskine, fritages personen ved kassen for ansvaret, og det fjerner en konstant kilde til stress. Så i stedet for at holde øje med pengene, holder de nu øje med kunderne og hjælper dem til rette. Der bliver tid til smalltalk, så der etableres et tillidsforhold, der får kunderne til at komme igen.

Pengene bliver i maskinen, beskyttet og i sikkerhed, falske pengesedler afvises automatisk, og alt er optalt og i orden til fyraften.
Sikkerhed mod tyveri betaler sig altså på flere måder end blot i form af mængden af kontanter, der kunne forsvinde fra kassen. Tænk for eksempel på det traume, medarbejderne udsættes for under et røveri, og den følelse af usikkerhed, kunderne oplever, når det rygtes, at butikken er mål for kriminelle.

 

Frigør plads i butikken

Når kontanterne ligger i maskinen og ikke er tilgængelige, kan butikkens indretning ændres, og man kan lave en butik, hvor kasseområdet er langt mere åbent

Kontanthåndteringsmaskiner kan også skræddersys med logo på, så de passer til butikken og afspejler den i farver og design.
Personalet i supermarkedet siger, at de føler sig mere frie, når de ikke længere behøver at fokusere på kontanthåndteringen.
Nu kan de komme ud og tale med kunden, selvom det er langt fra kassen, uden at være bange for at pengene forsvinder.

 

Fokus på salg

På den måde bliver medarbejderen ved kassen en ekstra salgsperson i stedet for kun at tage sig af transaktionen.
”Kunne du tænke dig at prøve det her? Har du set, at vi kører kampagne på den her lige nu? Dét her er et godt tilbud ..." Den tid, der før blev brugt på byttepenge, er nu fokuseret på at sælge.
Medarbejderne ved kassen begynder deres skift ved at logge ind i kontanthåndteringsmaskinen og logger ud igen
til fyraften. De rører knap nok ved kontanter i mellemtiden. Butikkerne kan øget deres gennemsnitlige salg, da personalet nu kan udføre salg. Her i Danmark taler man meget om det kontantløse samfund, og at kontanterne er på vej ud, men i netop Danmark er kontanthåndteringsløsningerne mere populært end noget andet land. Dette er både fordi at selv de mindste mængder kontanter kræver udgifter at håndtere, men også pga de ekstra værdier sådan en løsning tilføjer. Dette både i form af mere fokus på salg, men også den øgede medarbejdertilfredshed en tryg arbejdsplads skaber.

 

Download gratis e-bog om hvordan du bekæmper butikstyveri

Hent guide om butikstyveri

 

Ønsker du en uforpligtende samtale med en rådgiver?

Kontakt rådgiver

 

Læs mere om SafePay her

Kommentar