Når vi taler svind, kan vi ikke komme uden om at tale om butikstyveri, som i dag står for en stor del af svindet i Danmark. Men hvad med internt tyveri?

De fleste butikker og kæder stoler heldigvis på deres medarbejdere. ”Mine medarbejdere kunne da aldrig finde på...” I langt de fleste tilfælde er dette heldigvis også tilfældet, men hvad med de svage sjæle, der ikke kan stå for fristelsen af nemme penge og varer?

Nogle medarbejdere stjæler småting og småpenge - andre medarbejdere kan stjæle for rigtig mange penge, hvor de kun blev opdaget ved et tilfælde.  Andre medarbejdere kan sågar været medskyldige i røveri og spillet det uskyldige offer bagefter. Så internt tyveri kommer i mange afskygninger og kan være svært at opdage.

Der er dog en del du kan gøre for både at afsløre internt tyveri og svindel samt måder og rutiner, der kan være forbyggende.

En analyse om problemet i den pågældende kæde eller butik er altid en god ide, så du ved hvor, hvordan og ikke mindst hvorfor internt tyveri er blevet et problem.

iStock_000049209304_Full.jpg

Arbejdsforhold

Dårligt arbejdsmiljø kan være en årsag til at personale tyverierne er blevet et problem. Føler medarbejderne sig dårligt behandlet, at de ikke bliver hørt, at de ikke føler sig værdsatte osv. Alt i alt skal du sikre dig at medarbejderne får et tilhørsforhold til arbejdspladsen, hvor de bliver hørt, motiveret og personlig og fagligt udviklet.

En god social politik på arbejdspladsen, hvor der også er plads til sjov, hygge og personalefester kan også være afgørende for at medarbejderne føler et tilhørsforhold.

Kontrol

Hvis du har indset at der er et problem med internt svind, bliver du nødt til at iværksætte forskellige opfølgningsrutiner og føre kontrol med disse. Både synlig og usynlig kontrol. Der findes mange rutiner og værktøjer, der kan hjælpe med at afsløre uregelmæssigheder, så tyveriet kan blive stoppet. Det er vigtigt, at kontrollen bliver skræddersyet til den enkelte butik/kæde, så den er så effektiv som mulig ud fra de forhold, der er gældende der.

Det er dog vigtigt, at kontrollen ikke i væsentlig grad går ud over arbejdsforholdene som tidligere nævnt, og derfor skal kontrollen indføres så skånsomt så muligt, så det sikres at alle ansatte forstår formålet med kontrollen.

Luk ned for kontanterne

Hvis du vil sikre dig at ingen medarbejdere kan stjæle kontanter i kassen, kan du investere i et lukket kontanthåndteringssystem. Ikke nok med at sådan et system gør det umuligt at komme til kontanterne har det også åbenlyse fordele for det interne arbejdsmiljø:

  • Ingen mistænkes for at stjæle af kassen
  • Ingen medarbejdere skal bruge tid på at tælle kassen op
  • Der er næsten ingen oplæring
  • Medarbejderene skal ikke bekymre sig om differencer
  • Medarbejderne kan bruge mere tid sammen med kunderne, da kassen kan forlades 
  • Ingen frygt for røverier, da tydelig skiltning om ingen kontanter skræmmer væk

Hent brochuren for at læse mere

Download Gunnebo SafePay brochure

 

Svind er et stort problem for detailhandlen, hvor der hvert år kan flyttes 1,5 mia. kroner lige ned på bundlinjen, hvis svindet bekæmpes effektivt

Kontakt rådgiver

 

 

Kommentar